Als je de volgende keer gaat vliegen, probeer dan te letten op wat het cabinepersoneel allemaal doet. We garanderen je dat het niet eens de helft is van alle werkzaamheden van stewards en stewardessen.
Het werk van een stewardess bestaat niet louter uit het aanwijzen van de opbergunits, het geven van veiligheidsdemonstraties en het duwen van de trolley.
Sterker, het meeste werk doen ze nog voordat jij in het vliegtuig stapt.
Hoewel elke dag anders is, is er een waslijst aan zaken die cabinepersoneel moet afwerken voordat het vliegtuig überhaupt kan opstijgen en alles tijdens de vlucht soepel verloopt.
Om erachter te komen wat er allemaal achter de schermen gebeurt, liep Business Insider een dag mee met Robert Bingochea, een Amerikaanse steward die nu zeven jaar werkt voor United Airlines.
Dit zijn enkele werkzaamheden achter de schermen waarvan de meeste passagiers waarschijnlijk geen weet hebben.
Als Bingochea arriveert en zichzelf incheckt, laat hij het personeel weten dat hij er is en dat hij klaar is voor vertrek. "Je kunt niet te laat komen, je kunt niet eerst rustig koffie gaan drinken. Je moet er op tijd zijn."
Bij aankomst kan hij zich volledig inlezen in zijn komende vlucht, maar Bingochea zegt dat hij nooit opzoekt met welke collega's hij vliegt. "Ik werk met iedereen. Veel mensen zeggen: ik wil niet met die of met die. Me daar druk om maken is mij te veel werk."
Cabinepersoneel kent alle posities en taken in en rond een vlucht, aldus Bingochea. Als je eenmaal genoeg ervaring hebt opgebouwd, kun je eisen stellen aan je vluchten en taken. "Ik kies mijn vluchten niet uit. Noch mijn taken. Ik vind elk aspect aan dit vak mooi."
Hij vertelt dat de variatie in zijn werk hem scherp houdt. En dat hij geen voorkeur heeft in welk deel van het vliegtuig hij staat, economyclass of businessclass. "Iedereen is gelijkwaardig, of ze nu businessclass of economyclass vliegen."
Als Bingochea en zijn collega's eenmaal aan boord zijn en hun bagage hebben opgeborgen, hebben ze een briefing.
Gezagvoerder Bob deelt de crew vooraf mee hoelang de vlucht duurt.
Het veiligheidsniveau op de vlucht waar Business Insider een kijkje nam is standaard, wat inhoudt dat er geen 'speciale' gasten mee reizen, zoals geheim agenten of overheidsfunctionarissen die vanuit hun ambt bewapend zijn. Mocht het tot een noodgeval komen, dan is het cabinepersoneel dus aangewezen op de hulp van passagiers.
Tot slot vraagt gezagvoerder Bob of het personeel zijn oren en ogen open wil houden tijdens het boarden en opvallende zaken wil melden.
Naast de formele zaken tijdens de briefing hebben de personeelsleden op dit moment ook de kans om elkaar beter te leren kennen, mocht dat nodig zijn.
Dan breekt het moment aan dat het cabinepersoneel zijn controlerondes uitvoert. Op deze vlucht (met bijna 200 passagiers) werken vier stewards en stewardessen: twee voorin en twee achterin. Bingochea heeft vandaag de positie FA01 en is verantwoordelijk voor het controleren van alle attributen die nodig zijn bij een noodgeval. Die spullen liggen in het toilet, in de kofferruimten boven de passagiers en achter in het vliegtuig.
Bingochea checkt ook of de deuren genoeg luchtdruk bevatten in het geval van een evacuatie. "Dit is de belangrijkste stap, zoals ik het altijd noem", zegt hij. "Als we deze deuren nodig hebben, moeten ze ook klaar zijn voor gebruik."
Bingochea zegt dat, zo nu en dan, de Federal Aviation Administration steekproefsgewijs controleert of stewards en stewardessen hun controlerondes goed uitvoeren.
Terwijl Bingochea zijn controles uitvoert, bekijkt zijn collega Kristine, die op positie FA02 staat, of al het eten, drinken en andere items goed staat opgeslagen in de kastjes.
Tijdens het boarden is Bingochea altijd een beetje gespannen. "Er komt heel wat bij kijken en er zijn best wat handen voor nodig om een vliegtuig op tijd te laten vertrekken. Als ergens in het proces iets niet goed is gegaan kan dat voor vertraging zorgen."
Bingochea en zijn collega's hebben heel wat kennis paraat voor en over de passagiers. Als passagiers tijdens de vlucht willen upgraden naar 'economy plus' bijvoorbeeld, kan hij het verzoek in orde maken via zijn mobiele apparaat genaamd Link. Via Link kan hij ook de reserveringen van elke passagier bekijken, of ze aansluitende vluchten hebben die ze moeten halen en hij gebruikt het apparaat voor de verkoop van eten en drinken.
Mocht er iets misgaan dan mag het cabinepersoneel de passagiers een voorstel doen voor een goedmakertje, van het aanbieden van een gratis drankje tot het geven van extra airmiles. "We kunnen niet elk probleem oplossen, maar we proberen het wel en willen alles zo acceptabel mogelijk oplossen," vertelt hij.
Als de deuren eenmaal dicht zijn, volgt de volgende procedure. De purser laat de rest van het cabinepersoneel en de gezagvoerder weten dat in de cabine alles gereed is. De deuren gaan op slot en het vliegtuig is klaar om weg te rijden van de gate. Dan is ook bekend hoelang het taxiën gaat duren.
Als een passagier naar het toilet loopt, waarschuwt Bingochea de cockpit. "Als het vliegtuig eenmaal in beweging is, bestaat altijd de kans dat iemand zijn evenwicht verliest en valt. Als we dat niet doen kunnen we aansprakelijk worden gesteld", zegt hij.
Als de passagier eenmaal het toilet heeft verlaten, geeft Bingochea het seintje aan de cockpit dat het vliegtuig kan rijden. "Communicatie is alles hier", zegt hij. "Het is van het grootste belang omdat een reeks van kleine vergissingen de start van een grote fout kan betekenen."
Na een volgende veiligheidsbriefing en een laatste controle om te zien of alle veiligheidsriemen vastzitten en alle persoonlijke items goed opgeborgen zijn, is het vliegtuig klaar voor vertrek. De piloot seint de stewards in dat ze hun plek in mogen nemen.
Tijdens het opstijgen vertelt hij dat zijn gedachten altijd afdwalen naar elders. "Je neemt de verschillende mogelijke scenario's door in je hoofd", zegt-ie.
Volgens Bingochea worden de protocollen die optreden in geval van nood vanaf dag een van de training ingeprent in de hoofden van het cabinepersoneel. Ze hoeven er niet over na te denken. "We weten het gewoon", zegt hij.
Als het vliegtuig eenmaal is opgestegen bereiden Bingochea en Kristine de trolley voor.
Omdat dit een ochtendvlucht is, zit de trolley vol met koffie, sap en water. Omdat de meeste passagiers aan het slapen zijn, verwacht het personeel een vrij eenvoudige ronde die niet meer dan twintig minuten duurt. Tijdens piekuren kan zo'n ronde met de trolley al gauw een uur duren.
Tegen het einde van de vlucht, als het vliegtuig onder de 10.000 voet komt - wat wordt aangegeven met een 'ping' die iedereen kan horen - wordt de landing ingezet en moeten alle spullen netjes opgeborgen worden. Het cabinepersoneel voert een volgende veiligheidscontrole uit in aanloop naar de landing.
"In onze gedachten nemen we altijd stilletjes de routines door, voor het geval er iets gebeurt, zodat we klaar zijn om het probleem te tacklen",vertelt Bingochea.
De landing wordt ook wel gezien als een 'stilteperiode' waarin het cabinepersoneel niet mag communiceren met de cockpit, omdat de piloten zich moeten concentreren op de landing.